Jumaat, Disember 4

Burj Dubai


Al-Kisah Ismet Ulam Raja berkenaan dengan negeri Dubai

Negara yg sgt kaya dgn minyak mentah..namun, dijangkakan akan kehabisan minyak pada 20 ke 30 tahun akan dtg.

Jadi, pemimpinnya mengambil inisiatif untuk menangani masalah ini adalah menggalakkan pelabur luar untuk melabur di negaranya dan menyimpan jualan minyak sebagai rizab negara. Salah satu cara nak tarik pelabur adalah menyuruh pelabur luar melabur dlm pembangunan Dubai. Dan segala rancangan ini diotakkan oleh sebuah company,Dubai World(Mcm GLC kat Malaysia), yg dikelolakan pemimpin mereka sendiri.

Satu demi satu idea yg pelik diutarakan dan diperbangunkan. Maka ramailah pelabur yg melabur dinegara itu dan beratus pembangunan mega dijalankan serentak dan dalam masa terdekat. Antara yg terhebat adalah Burj Dubai setinggi 808meter (bangunan tertinggi didunia), 2 pulau berbentuk palma, dan hotel al-Burj

Maka, oleh ketamakan pemimpin disana, maka tak terpikirlah mengenai satu perkara iaitu "EKONOMI". Jadi, pada tahun akhir 2008, terjadilah kemelesetan ekonomi dunia..Satu demi satu negara jatuh terutamanya sekali pelabur utama Dubai iaitu Amerika..Maka, tak terlepaslah Dubai dgn masalah ekonomi ini..satu demi satu projek distopkan..larilah pelabur2 mereka..

Kini, Dubai World mempunyai hutang melebihi USD60billion dan meminta kerajaan menanggung hutang tersebut yg hanya boleh bertahan selama 6bulan sahaja.. Maka, terpaksalah mereka menggunakan duit minyak mentah yg kononnya untuk disimpan kelak..Dan kemungkinan Burj Dubai merupakan bangunan tertinggi terakhir mereka walaupun tidak dilancarkan lagi(selamat sempat habiskan sebelum ekonomi teruk)..satu pulau palma sempat disiapkan dan lg satu tergendala dan terpaksa dikecilkan saiznya, taman tema Universal World umpama Hollywood diberhentikan..Saham mereka jatuh teruk ke paras negatif 2 angka(burukla tu)

P.S - Islam dah cakap, berbelanja biar berpada2, bantu org yg memerlukan, berzakat, bersedekah..Jgn Tamak..Allah amik sekejap je rezeki tu balik..cepat naik, cepatla turun

1 ulasan:

Muhammad Rafiq Hasrudin berkata...

boleh thn tmk die. lg satu boleh thn tgi mnara die.