Jumaat, Januari 30

aku, bapa dan kebun



aku sangat penat

baru balik dari kebun

aku yang memandu ke hulu langat

bapaku di sebelah hanya peneman minda


peneman minda

menantikan setiap kesalahan ku semasa memandu

dengan setia mengkritik cara pemanduan ku

pemanduan yang dalam perspektifnya adalah pemanduan tidak bermoral

walaupun tidak semua yang berlaku bukan diatas kesilapan ku


peneman minda

menjadikan aku berang kerna acap kali di bidas

menjadikan aku tidak mampu fokus

kerna di dalam hati mengucapkan kata2 derhaka

aku minta maaf, bapa


tapi aku tidak mampu bertahan lagi

kerna kamu sudah terlalu mengkritik

kamu ibarat pegawai JPJ di sebelah ku

pegawai JPJ tanpa uniform di badan


di pertengahan jalan pula

hujan lebat melanda

se akan2 memaksa aku membatalkan niat murni ku itu

dengan bermodalkan bantal dan tilam empuk di fikiran

hasratku hendak menolong mu di kebun hanya tinggal 20%

manakala 80% masih cuba memujuk ku untuk memeluk bantal

lalu aku memberanikan diri menyuarakan satu cadangan


aku : bapa, marilah kita pulang..nampaknya cuaca tidak mengizinkan..

bapa : teruskan..tanah menunggu kita..


sunyi~~


dengan berkat hasutan bapa ku itu

aku tiba di kebun

tanpa membantah tangan ku mencapai sebutir cangkul

yang digunakan untuk mencangkul tanah

aku memulakan aktiviti pencangkulan

aku berdetik di dalam hati

"aku cangkul kau satu, aku cangkul kau dua, aku cangkul kau tiga"

dan seterusnya


hujan masih lebat

pakaian ku sudah lencun

aku masih mencangkul

aku mengigil

aku kesejukan

aku masih mencangkul


tiba2 urat di perut ku menari

aku berwajah meneran

bukan kerna aku hendak melepaskan jisim pepejal

tapi kerna air di tubuhku tidak mempunyai sikap penyabar

air oren mirinda yang ku simpan di dalam tubuh merayu minta di lepaskan


aku pandang ke arah kiri dan kanan

saraf mata pantas memberi respons kepada otak

oh! tiada bilik air di kebun ku

lalu saraf logikal memberi idea kepada encik otak

sekarangkan aku sedang dihujani air langit


lalu tanpa segan silu kepada orang sebelah menyebelah

walaupun pada ketika itu hanya aku dan bapa ku di situ

aku memberi kebenaran kepada air oren untuk melangkah ke satu dunia baru

biarlah dia membawa haluan sendiri


dan encik seluar

aku berterima kasih pada mu

akan ku balas jasa mu dengan memandikan mu

dengan air sabun di dalam peti bergegar


aku mengukir senyuman kepuasan

bapaku memandang pelik di sisi


bapa : kau ni dah kenapa senyum sorang2?

aku : saya bahagia menemani bapa ke kebun ini


pecah tawa anak beranak yang ceria ini


setelah selesai aktiviti perladangan itu

kami pulang

aku lagi yang memandu

bapaku tidak lagi persis JPJ pencen disisi


beliau hanya mengukir sebuah senyuman tanda kesenangan hati

yang mana aku merasakan ia bermaksud

"bertuah aku dapat anak yang baik ini"

lalu aku hanya mampu bermonolog di dalam hati

"maafkan aku, bapa"




***aku ikhlas menolong bapa ku..tiada keraguan dalam hal ini



Tiada ulasan: